Wat staat er op de lessenaar?

De volgende muziekstukken staan bij het A-orkest op de lessenaar:

JERICHO – Bert Appermont

Jericho verklankt het gekende verhaal uit het boek Jozua, dat de verovering van de stad Jericho door de Israëlieten beschrijft. Deel 1 schildert de onherbergzame tocht door de woestijn naar Kanaän, het beloofde land. Een meeslepend klaaglied bezingt de heimwee naar een thuis, naar een einde aan een zwervend bestaan. De verovering van Jericho vormt het thema van het tweede deel. Omdat de stad niet zomaar inneembaar is, trekt op bevel van Jahweh een indrukwekkende legerstoet zes dagen lang éénmaal rond de stad. De zevende dag doen ze deze rondgang zeven keer en blazen de priesters zo luid mogelijk op de bazuinen terwijl het volk schreeuwt uit alle macht waardoor de muren van Jericho instorten. De Joden stormen hierop de stad in en verjagen alle bewoners. Muzikaal kan je duidelijk een marcherende legerkaravaan herkennen en hoor je hoe de muren instorten door een oorverdovend geluid, hoewel het verhaal niet helemaal letterlijk wordt weergegeven. Een majestueuze en grootse melodie drukt daarop het overwinningsgevoel uit dat ontstaat na de verovering van de omwalde stad. (deel 3) Naar een persoonlijk geromantiseerd idee mondt dit tenslotte uit in een typisch Joods volksfeest (deel 4) waarbij virtuoze melodieën in de houtblazers en opzwepende ritmes verwijzen naar traditionele Joodse muziek. Alle thema’s komen in dit laatste deel terug in verschillende gedaantes, vaak ook gelijktijdig in duellerend contrapunt. Het geheel eindigt met enkele flarden van het hoofdthema uit het eerste deel in majeur: de rust is gevonden

SLEEPERS, WAKEJ.S. Bach, arr. Philip Sparke

Wachet auf, ruft uns die Stimme.  From cantata 140

Bach schreef een ontelbare hoeveelheid cantates. Deze cantate, waarvan de tekst afkomstig is van de gelijkenis van de wijze en de dwaze maagden, schreef Bach in 1731 voor de 27e zondag na Drievuldigheidsdag (de eerste week van de advent) en is gebaseerd op een koraal van Philipp Nicolai (1556-1608). Het vierde deel van de cantate, waarin Bach’s contrapunt zich van zijn meest elegante kant laat zien, werd door Philip Sparke bewerkt. Het bestaat uit drie melodielijnen en is in zijn eenvoud verbluffend en verfijnd mooi.  De tekst is te vinden in het liedboek; lied 749.

MÁXIMA – Eric Swiggers

Concertmars

Deze mars is gecomponeerd voor het Trompetterkorps der Koninklijke marechaussee. De Argentijnse invloeden zijn heel duidelijk te horen. Astor Piazolla (1921- 1992) was een bekend tangomuzikant, bandoneonist en componist. Van hem is ook het bekende Adiós Nonino, gespeeld tijdens het huwelijk van Máxima en Willem-Alexander. De première van de mars was dan ook in hun bijzijn in de tuin van villa Eikenhorst.

ON FIREMichael Geisler

https://youtu.be/bP97WJBeIu4

Het energieke werk On Fire kan heel goed als het begin (of einde) van een concert gespeeld worden.. Na een fanfare-achtige introductie volgt het eerste refrein, waarna de pakkende melodie wordt geïntroduceerd. Wat verder in het werk wordt die melodie telkens gespeeld met een funky ritme. Met solo’s voor trompet en slagwerk.

LIVE AND LET DIE – Paul en Linda McCartney, arr. Marten van der Wal

https://youtu.be/pEFJ4fcioRI              (Soundtrack)

https://youtu.be/LE6O3FEa5NI          (Brassband)

In de  achtste James Bond film ’Live and Let Die’ maakt componist George Martin veelvuldig gebruik van een staccato-actie-motief en introduceert daarmee een nieuw spanningsthema. De muziek in deze film is sterk beïnvloed door de sound van New Orleans en Harlem. Het is dan ook een mix van funk met de typische Bond-tunes, waardoor het een heel origineel geheel wordt.

EVENING RISE  – Traditionel, arr. Patrick Millstone

Spritual song of the Hopi-Indians

https://youtu.be/JJNqua_Plm0          (Koor)

Evening Rise Spirit Come is de Engelse versie van een Indiaans nummer, waarschijnlijk een Hopi-nummer. Het is een van de bekendste sjamanistische liedjes. Ondertussen wordt het ook gezongen in tal van christelijke kerken. In tegenstelling tot andere Indiase sjamanistische liederen is het meer een rustig, aanhoudend, meditatief lied.

PATER NOSTER (Onze Vader) – Rebecca Lundberg, arr. Marten van der Wal

https://youtu.be/fZ2_zp0lwm0

Koraalmuziek. Prachtig, rustig werkje, solo voor bugel.

OREGON – Jacob de Haan

Deze muzikale fantasie vertelt het verhaal van Oregon, één van de noord-westelijke staten van de Verenigde Staten. Aan de hand van een treinreis over de Northern Pacific Railroad wordt de luisteraar meegevoerd door het boeiende landschap van Oregon. Men ontkomt er tijdens deze avontuurlijke reis niet aan, om af en toe weg te dromen in het verleden, waarbij indianen, cowboys, goudzoekers en paarden met huifkarren de revue passeren.

Het werk begint in een langzaam tempo, waarbij het beginthema geïntroduceerd wordt in mineur. In het daarna volgende allegro horen we de imitatie van de fluit van de stoomtrein, gespeeld door de trombones. We horen weer het karakteristieke thema in mineur, maar nu in verschillende varianten (ook in majeur). De ritmische structuur van western-muziek en rock wisselen elkaar af. Dit leidt naar het Adagio, waar de signalen van hoorns en trompetten een prachtige vocale melodie introduceren. Na deze karakteristieke melodie, komt het allegro kort terug. Ook hier weer de trombones die de stoomfluit imiteren, dit keer in majeur. Ook komen hier enkele thematische elementen voorbij die een rol spelen in het navolgende Presto. Maatwisselingen, jazzy akkoorden, interessante ritmische patronen (met bongo’s) en een verrassend origineel thema vormen de karakteristieken van dit Presto. Daarna kondigen de hoorns het laatste gedeelte van de compositie aan. Interessant is het feit dat we in dit Allegro-gedeelte een variant horen van de vocale melodie in het langzame gedeelte. Ook het Presto –thema keert kort terug, gevolgd door het Allargando, dat waarachtig klinkt als een groots karakteristiek einde van een soundtrack. De film van onze reizende fantasie is tot een einde gekomen.

SOLI DEO GLORIA – William Himes, arr. Marten van der Wal

Deze koraalmatige muziek begint met een bekende frase uit J.S. Bachs koraalprelude, ‘Jesu, Joy of man’s desiring’, En gaat dan vloeiend over in Naida Hearn’s ‘Jesus, name above all names’.
De opvolger van “Light as air” en “Guardian of my soul”. De fanfarebewerking is van Marten van der Wal.

DOOR DE WIND  – Stef Bosch arr. Thom Zigterman

‘Beste Zangers’ (AvroTros) is een geliefd tv-programma. In elke aflevering staat een zanger(es) centraal, de andere deelnemers kiezen een lied van deze zanger(es) en vertolken het op hun eigen manier.In de versie van 2020 zijn o.a. Sanne Hans, oftewel Miss Montreal, en Stef Bos deelnemers. Beide geen onbekenden.

Jaren geleden schreef Stef Bos het lied “Door de Wind”voor de Belgische zangers Ingeborg. Zij zong het als inzending voor het Eurovisie Songfestival. De aanleiding om het lied te schrijven was de dood van zijn moeder. ‘Het nummer ligt heel dicht bij me, aldus de zanger.  In het t.v.programma zong Miss Montreal het lied.heel overtuigend. Tekst is te vinden op Songteksten.nl

Thom Zigterman maakte een arrangement voor Harmonie en Fanfare.

wat-staat-er-op-de-lessenaar